December 5, 2019 byChristina Trocco

Vad händer med Nya Zeelands GST-lag?

Från och med den 1 december 2019 införde Nya Zeeland en ny lag om GST-inbetalning som kan påverka företag i länder som säljer till Nya Zeeland. Denna nya lag liknar den australiska lagen för varor av lågt värde som trädde i kraft 2018. Här får ni en genomgång av de viktiga detaljerna om vad som händer i Nya Zeeland. Detta går vi igenom:

  • Vad innebär Nya Zeelands GST-lag?
  • Vem påverkas?
  • Åtgärder som krävs, om några
  • Hur Zonos kan hjälpa

Vad innebär Nya Zeelands GST-lag?

Med denna GST-lag följer Nya Zeeland i huvudsak Australiens exempel. År 2018 införde Australien en GST-lag (Goods and Services Tax) som påverkar utländska återförsäljare och hittills har haft en hög efterlevnadsgrad. Nu har Nya Zeeland tagit fram sin egen version. Nya Zeelands GST-lag gäller utländska företag, marknadsplatsoperatörer eller vidarebefordrare som kommer att, eller sannolikt kommer att, leverera varor och tjänster av lågt värde (< 1 000 NZD) direkt till nyzeeländska kunder till ett sammanlagt värde över 60 000 NZD under en tolvmånadersperiod. Dessa berörda företag måste ta ut och betala in GST direkt till Nya Zeeland. För er som inte känner till GST är det en konsumtionsskatt som Nya Zeeland tillämpar på de flesta varor som importeras till landet.

Vem påverkas?

För att avgöra om ni ligger över, eller kommer att ligga över, gränsen på 60 000 NZD bör ni beakta följande:

  • Varor av lågt värde, där varje vara värderas till under 1 000 NZD och säljs direkt till nyzeeländska konsumenter
  • Onlinetjänster och digitala produkter som säljs direkt till nyzeeländska konsumenter
  • Belopp som nyzeeländska konsumenter betalar för tjänster som leverans, försäkring osv.

Se bara till att inte inkludera leveranser som säljs till nyzeeländska företag eller varor som var för sig värderas till över 1 000 NZD.

Åtgärder som krävs, om några 

Om ni inte ligger över gränsen på 60 000 NZD och inte kommer att överskrida den under tolvmånadersperioden behöver ni inte göra någonting!

För er som ligger över gränsen följer här stegen för vad ni behöver göra – och ge er själva en klapp på axeln för att ni har så många fantastiska kunder i Nya Zeeland!

Steg 1 – Registrera er för GST i Nya Zeeland.

Den person som ansvarar för att lämna GST-deklarationer måste registrera sig. Detta kan göras online. Efter registreringen måste ni ringa Nya Zeelands skattemyndighet Inland Revenue på +64 4 890 3056 för att aktivera kontot. När kontot är aktiverat får ni ett e-postmeddelande för att ange ett lösenord till kontot, vilket måste göras inom 30 minuter.

Steg 2 – Ta ut GST på alla beställningar.

GST är 15 % och tillämpas på produktvärdet samt frakt- och försäkringskostnader. Det finns två alternativ för att ta ut GST:

  • Alternativ 1 – Ta endast ut GST för varor av lågt värde och låt GST för varor av högt värde tas ut vid gränsen. Det första alternativet är betydligt mer komplicerat och svårhanterligt, men kan passa er bäst. De har också skapat en hjälpsam video som besvarar många frågor och scenarier kring blandade försändelser.

  • Alternativ 2 – Ta ut GST på alla varor, både av högt och lågt värde. Denna metod är mycket enklare och lättare att hantera. Tillämpa helt enkelt 15 % på varornas försäljningspris samt alla frakt-, försäkrings- och servicekostnader.

Steg 3 – Uppdatera fraktdokumentationen.

Se till att ni har ytterligare dokumentation med försändelsen. Tulltjänstemän måste tydligt kunna identifiera vilka varor GST redan har tagits ut på. Ni kan lämna informationen i kommentarsfältet på handelsfakturan och/eller bifoga en kopia av kundens kvitto med uppgifter om att GST redan har tagits ut.

Steg 4 – Ge kunden ett kvitto eller en skattefaktura.

Informera kunderna om GST med ett lämpligt kvitto som innehåller leverantörens namn/GST-registreringsnummer, leveransdatum (och, om det skiljer sig, datumet då kvittot utfärdas), en beskrivning av varorna, priset som betalats för varorna med inkluderat GST-belopp (kan anges i en utländsk valuta) samt en uppgift om vilka varor GST har debiterats för.

Steg 5 – Återbetala GST för försäljning till nyzeeländska företag.

Om ni väljer att ta ut GST på alla beställningar kan nyzeeländska företag använda kvittot eller skattefakturan ni har gett dem för att begära GST-avdrag i sin GST-deklaration för beställningar värda mindre än 1 000 NZD. För beställningar över 1 000 NZD måste ni återbetala GST till nyzeeländska företag.

Steg 6 – Betala in GST varje kvartal.

Ni kan göra detta elektroniskt via Nya Zeelands webbplats för Inland Revenue. Lagen kräver att GST-medel betalas in till Nya Zeeland kvartalsvis. Det enda undantaget är den första perioden, från 1 december 2019 till 31 mars 2020, då den första sista dagen är den 7 maj 2020. För alla övriga är sista dagen den 28:e i månaden efter kvartalets slut.

Hur kan Zonos hjälpa? 

Vi är redo och hjälper gärna till med att hantera denna GST-lag i Nya Zeeland och liknande lagar, till exempel Australiens GST-beskattning, som kan träda i kraft. Lagarna kan låta överväldigande, men de kan faktiskt leda till att fler beställningar hamnar under Nya Zeelands de minimis-värden. Det innebär fler tull- och skattefria försändelser för kunder på Nya Zeeland, vilket ger ännu mer försäljning för er! Så här kan Zonos hjälpa er att hantera Nya Zeelands GST-lag:

  • Zonos Hello kan hjälpa till att informera kunder på Nya Zeeland när de inte behöver betala tullar eller skatter.
  • Vi kan registrera er för GST i Nya Zeeland.
  • Vi kan uppdatera ert konto så att GST tas ut på alla beställningar.
  • Om ni behandlar er försändelse via Zonos Dashboard kan vårt system hantera de relevanta GST-tullmeddelandena åt er.
  • Zonos kan även skicka ett korrekt kvitto eller en skattefaktura för er räkning samt filtrera och godkänna alla era begäranden om GST-återbetalning.
Author
Christina Trocco
Published: December 5, 2019
Share