Brexit-overgangsperiode en einddatum
De Brexit-overgang is de periode die is overeengekomen door de EU en het VK waarin het VK geen lid meer is van de EU maar nog steeds onderworpen is aan de EU-handelsregels. Het einde van deze periode is het begin van nieuwe overeenkomsten en het begin van het VK dat zijn eigen grenzen en handelswetten beheert. De Brexit-overgangsperiode eindigt op 31 december 2020. Om goederen naar het VK te blijven verkopen, moet u de bovengenoemde zaken geregeld hebben.
Impact van het nieuwe UK-btw-stelsel op bedrijven
Iedereen die orders met lage waarde (£135 of lager) naar het VK verkoopt, inclusief online marketplaces en B2B-verkoop, is verantwoordelijk voor het innen, verantwoorden en afdragen van de btw. B2B-verkopers kunnen een vrijstelling krijgen als de klant btw-geregistreerd is en zijn btw-registratienummer aan de verkoper verstrekt.
De wijzigingen zijn niet van toepassing op geschenken of zendingen tussen particulieren. Bestaande regels blijven van toepassing op deze transacties.
Voorbereiding op wijzigingen in UK-btw na Brexit
Als u een bedrijf bent dat momenteel naar het VK verkoopt of wilt beginnen, moet u op de hoogte zijn van de volgende wijzigingen:
Eindigt op 31 dec. 2020:
- Btw de minimis:
- De Britse overheid kondigde de afschaffing aan van Low-Value Consignment Relief, dat importbtw vrijstelde op goederen ter waarde van £15 of minder. Dit betekent dat er geen btw de minimis meer is op orders die naar het VK worden verzonden, en btw wordt geïnd bij elke verkoop.
Nieuwe vereisten vanaf 1 jan. 2021:
-
UK-btw-nummer vereist:
- Alle bedrijven die goederen naar het VK verkopen, zijn verplicht zich te registreren voor een btw-nummer bij Her Majesty's Revenue and Customs (HMRC).
-
Btw moet worden geïnd op ALLE orders met lage waarde die naar het VK worden verzonden:
- Met het nieuwe UK-btw-stelsel moeten alle bedrijven 20% btw innen op het moment van verkoop op alle orders met een producttotaal van £135 of lager.
- Voor orders boven £135 is het business as usual. Btw wordt nog steeds betaald op het moment van import met rechten.
-
Handelaren moeten btw afdragen aan het VK:
- Alle btw die door handelaren wordt geïnd, moet elk kwartaal worden afgedragen aan HMRC onder hun geregistreerde btw-nummer.
Dit lijkt overweldigend. Is er een eenvoudige manier om btw-betalingen nauwkeurig te innen en af te dragen?
De uitdagingen van internationaal verkopen blijven groeien naarmate meer landen e-commercebedrijven dwingen belastingen te innen en af te dragen op internationale verkopen. U hoeft geen team in te huren om internationaal te blijven verkopen; Zonos Landed Cost-producten kunnen berekeningen en incasso eenvoudig voor u afhandelen terwijl u controle houdt over uw orders en pakketten. Zonos is gespecialiseerd in nauwkeurige landed cost en grensoverschrijdende e-commerce met software om internationaal verkopen eenvoudig te maken. Lees hoe de cross-border software van Zonos het omgaan met UK-btw eenvoudig maakt.
Laat Zonos het zware werk voor u doen door de laatste wijzigingen en wetten bij te houden zodat u compliant blijft. Integreer Zonos-software met uw bestaande site om te weten wanneer uw orders landdrempels hebben overschreden en belastingen automatisch te innen.
Net begonnen en niet zeker of u belastingen moet innen in landen met niet-inwoners belastingstelsels? Laat Zonos het voor u bijhouden! Wij voeren rapporten uit over uw orders en nemen contact met u op als het tijd is om u te registreren voor afdracht in een van de landen waarin u verkoopt naarmate u groeit.
Klinkt dit nog steeds als veel werk? Vraag naar onze Landed Cost-garantie!
Elke handelaar die momenteel Zonos International Checkout of Landed Cost gebruikt, kan zich aanmelden voor onze Landed Cost-garantie. Zonos houdt de niet-inwoners belastingheffing bij voor Landed Cost Guarantee-klanten door het volgende te doen:
- Belastingnummers/ID's voor u registreren
- Drempels per land bij te houden en belastingen op het juiste moment te innen, zodat u niet te veel of te weinig innent
- Kwartaalbelastingen voor u af te dragen aan elke overheidsinstantie
Huidige landen met niet-inwoners belastingstelsels zijn onder andere Australië, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Indonesië, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk (VK). De EU zal in de zomer van 2021 een nieuw belastingstelsel invoeren.
Wij doen alles wat we kunnen om uw UK-btw-registratieproces zo naadloos mogelijk te maken. Wij verstrekken de komende weken meer informatie, dus houd het in de gaten!
UK-btw-wijzigingen na Brexit, wat betekent dit voor mijn bedrijf?
Met het einde van de Brexit-overgangsperiode in zicht, zijn veel handelaren bezig ervoor te zorgen dat zij voorbereid zijn om goederen naar het VK te blijven verkopen zonder problemen. Op 1 januari 2021 implementeert het VK een nieuw btw-stelsel, dat van toepassing is op elk bedrijf dat producten naar het VK verkoopt. Er is geen omzetdrempel zoals in andere landen met vergelijkbare stelsels. Dit betekent dat elke handelaar die zelfs één artikel naar het VK verkoopt, verplicht is om:
Als u naar het VK verkoopt en niet voorbereid bent op de wijzigingen, krijgt u waarschijnlijk te maken met boetes en geldboetes, en moet u alsnog belasting betalen die u aan het VK verschuldigd bent, of u die nu bij klanten hebt geïnd of niet.